Δευτέρα 30 Μαΐου 2011

Οι «εταιρείες ενημέρωσης» παραμένουν……….εισπρακτικές


ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΨΗΦΗΣΗ ΤΟΥ, Ο ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΑΠΟ ΑΘΕΜΙΤΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΘΕΝΤΑΙ ΝΕΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Του ΜΠ. ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΗ

ΑΛΛΑΖΕΙ και πάλι ο νόμος για την προστασία των δανειοληπτών από αθεμιτες πρακτικές εισπρακτικών εταιρειών. Οι αλλαγές εγκρίθηκαν από το υπουργικό συμβούλιο, ενώ οι διατάξεις έχουν στόχο την ενίσχυση του υπάρχοντος νόμου που είχε ψηφιστεί προ διετίας. Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή παραδέχεται ότι εκείνος ο νόμος δεν περιέχει κανόνες και εγγυήσεις, που να διασφαλίζουν ότι η λειτουργία των εταιρειών αυτών κινείται στο πλαίσιο του σκοπού τους, ο οποίος είναι η ενημέρωση (και μόνο) για οφειλές. Αντίθετα, με τις πρακτικές που ανέχεται ο παραπάνω νόμος, ο χαρακτηρισμός των εταιρειών αυτών ως «εταιρειών ενημέρωσης» αποδεικνύεται συχνά ψευδεπίγραφος. Έτσι, το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα προβλέπει ότι :
1.          Οι εταιρείες μπορούν να αρχίσουν τις τηλεφωνικές επικοινωνίες για την ενημέρωση του οφειλέτη για ληξιπρόθεσμη απαίτηση μόνο μετά την πάροδο δέκα ημερών από την ημέρα που αυτή κατέστη ληξιπρόθεσμη.
2.      Διευρύνεται ο –ενδεικτικός πλέον- κατάλογος αθέμιτων και παραπλανητικών πρακτικών που εμπεριέχει ο ν. 3758-09 (περιπτώσεις ύπαρξης βαριάς ασθένειας ή συναγόμενης επιβάρυνσης της σωματικής ή ψυχικής υγείας, προσέγγισης γειτόνων, εργοδοτών κ.λ.π., δικαστικής αμφισβήτησης της οφειλής, παραπλάνησης για τη νομική θέση του οφειλέτη κ.ά.)
3.      Προσδιορίζεται συγκεκριμένο ωράριο για την επικοινωνία με τον οφειλέτη (9.00 έως 20.00) που περιορίζεται στις εργάσιμες ημέρες.
4.      Η εταιρεία ενημέρωσης οφείλει να μην αρχίσει ή να μην συνεχίσει την επικοινωνία σε περίπτωση που ο οφειλέτης δηλώνει απροθυμία ή αδυναμία ανταπόκρισης.
5.      Η επικοινωνία καταγράφεται και τηρείται για έξι τουλάχιστον μήνες προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη. Ο οφειλέτης ενημερώνεται για την καταγραφή και το σκοπό της.
6.      Οι εταιρείες παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών οφείλουν να χορηγούν χωρίς επιβάρυνση στον οφειλέτη ή, μετά από καταγγελία του οφειλέτη, στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, εντός δέκα ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, κατάσταση με τα συνδετικά δεδομένα συγκεκριμένων τηλεφωνικών παροχών, προκειμένου να ελεγχθεί η καταγγελία για αθέμιτη εισπρακτική όχληση καθώς και τα στοιχεία του κατόχου της τηλεφωνικής παροχής από την οποία πραγματοποιήθηκε η επικοινωνία με τον οφειλέτη.  
7.      Οι εταιρείες ενημέρωσης είναι υποχρεωμένες να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο επικοινωνιών ενημέρωσης των οφειλετών και να γνωστοποιούν τις επικοινωνίες στις οποίες προέβησαν στον οφειλέτη ή στην Γ.Γ.Κ, όταν τους ζητηθεί.
8.      Σημαντικό μέρος των απαγορεύσεων εφαρμόζονται και για τους ίδιους τους δανειστές.
9.      Οι απαγορεύσεις καταλαμβάνουν όλα τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που προβαίνουν σε κατ’ επάγγελμα ενημέρωση και συνεπώς οι κυρώσεις του νόμου μπορούν να επιβάλλονται σε βάρος όλων των παραβατών (τράπεζες, τρίτα φυσικά ή νομικά πρόσωπα), και όχι μόνο σε εταιρείες που έχουν συσταθεί με καταστατικό σκοπό την ενημέρωση των οφειλετών.
10.  Απαγορεύεται μετά την έναρξη δικαστικών πράξεων η κατ’ επάγγελμα ενημέρωση του οφειλέτη.
11.  Θεσπίζονται σημαντικοί περιορισμοί και για τους δικηγόρους, ώστε να αποτρέπουν φαινόμενα μεταφοράς των αθέμιτων εισπρακτικών μεθοδεύσεων σε δικηγορικά γραφεία.
Απαγορεύεται η εκχώρηση των απαιτήσεων ληξιπρόθεσμων οφειλών, πέραν των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών, και σε δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες, ενώ σε περίπτωση που η εκχώρηση γίνεται σε τρίτους εκτός της ελληνικής επικράτειας, αυτοί οφείλουν να ορίζουν αντίκλητο στην Ελλάδα, ώστε να διευκολύνεται η άσκηση των δικαιωμάτων των οφειλετών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger